L&L stelt maatwerktraining “Technisch schrijven” samen voor medewerkers hogeschool

Deze hogeschool is een instelling voor hoger onderwijs met meerdere vestigingen in Nederland. Verspreid over 40 opleidingen studeren ruim 20.000 studenten aan de hogeschool. Er werken ongeveer 2.000 medewerkers. Voor zowel de afdeling ICT-beheer als de Service- en Helpdesk van de hogeschool heeft L&L een maatwerktraining “Technisch schrijven” samengesteld.

Schrijftraining voor afdeling ICT-beheer

De afdeling ICT-beheer van de hogeschool telt 25 medewerkers, waaronder systeemarchitecten, netwerkbeheerders en applicatieontwikkelaars. Een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van de ICT-medewerkers is het schrijven van technische documentatie bij de producten en diensten van de afdeling. Het gaat hierbij om verschillende soorten documentatie bestemd voor diverse typen gebruikers: systeemdocumentatie, werkinstructies, documentatie voor eindgebruikers, aanbevelingen en beleidsteksten. De afdeling ICT-beheer had behoefte aan ondersteuning bij het schrijven van documentatie en schakelde L&L in. L&L bracht de behoeften van de afdeling in kaart en stelde aan de hand daarvan een maatwerktraining “Technisch schrijven” samen. Deze training van anderhalve dag bood de ICT-medewerkers een uitgebalanceerde mix van theorie en praktijk.

Opzet en resultaten van de training

Tijdens de training werd de basistheorie van het schrijven van technische documentatie behandeld: hoe maak ik een stappenplan, hoe bepaal ik voor welke doelgroep ik schrijf, hoe structureer ik de documentatie, hoe schrijf ik goed leesbare en taalkundig correcte teksten. In het praktijkgedeelte gingen de ICT-medewerkers aan de slag met verschillende opdrachten die vervolgens in de groep werden besproken. Aan het einde van de eerste trainingsdag kreeg iedere medewerker een individuele opdracht mee. De ICT-medewerkers kregen een aantal weken de tijd om deze opdracht te maken en voor aanvang van de tweede trainingsdag bij de L&L-trainer in te leveren. De tweede trainingsdag bestond uit één dagdeel waarin de goede en minder goede elementen van de ingeleverde opdrachten werden besproken.

De schrijftraining heeft de ICT-medewerkers een aantal handvatten aangereikt die het schrijven van goede documentatie makkelijker maakt. De afdeling ICT-beheer van de hogeschool was dan ook enthousiast over de training en de medewerkers hebben er veel baat bij in de dagelijkse werkzaamheden.

Training op maat voor de Service- en Helpdesk

Het enthousiasme van de afdeling ICT-beheer was voor de Service- en Helpdesk van de hogeschool reden om L&L te vragen een soortgelijke training voor die afdeling samen te stellen. De opzet van de training die L&L voor deze afdeling ontwikkelde, kwam in grote lijnen overeen met die van de training voor de afdeling ICT-beheer, maar was speciaal toegespitst op de specifieke soorten teksten die deze afdeling in de dagelijkse praktijk schrijft. Dit zijn veelal korte, informatieve teksten, zoals beschrijvingen van procedures, werkinstructies en omschrijvingen van gemelde storingen die worden doorgestuurd naar 2e of 3e lijn-supportmedewerkers.